Top 10 Uit je vakantiedip tips

Ben je deze week weer begonnen met werken? Ontwaakt uit je vakantiedroom? Back to reality? Er wordt veel, zeg maar gerust heel veel, geschreven over de welbekende dip na de vakantie. Ook wel de ‘after holiday dip’ genoemd en zoals de Volkskrant het noemt: ‘post-vakantiedip’. Heb jij hier ook last van? Of denk je na het lezen van deze inleiding, dat je inderdaad in een dip zit en dat dit de reden is waarom je, ondanks dat je bent uitgerust na je fijne vakantie, alsnog niet vooruit te branden bent? (Wat een lange zin zeg, word er bijna moe van als ik hem nog een keer lees).
Geen nood, je bent echt niet de enige en je kunt er wat aan doen. Uit onderzoek van Monsterboard blijkt dat maar liefst 60% van de Nederlanders er last van heeft.  

Wat is er mis met de bevestiging van het ‘yin yang balanseffect’?

Er zijn gelukkig manieren om er uit te komen of de kans op de post-vakantiedip drastisch te verkleinen. Aan de andere kant, (niet om het te kleineren, maar meer te relativeren) wat is er mis mee, dat het  ‘yin yang balanseffect’ enkel weer bevestigd wordt? Met een vakantiedip is er namelijk ook sprake van compensatie en het vinden van balans. In dit geval: Na een hele leuke tijd, heb je een minder leuke tijd. Na zonneschijn komt regen en vice versa, zoals we de uitspraak beter kennen. Laten we inzetten op een ‘kort regenbuitje’ na je vakantie, nadat je mijn top 10 aan vakantiedip tips hebt gelezen en acties naar keuze in de praktijk hebt gebracht.

Wat werkt dan wel en wat werkt niet?

De vakantiedip kan twee weken duren, dus wil je er graag snel weer uit.
Wat werkt dan wel en wat werkt niet?
Dit is voor iedereen persoonlijk. Ik ben eens in de ‘post-after-holiday-dip-materie’ gedoken en denk dat deze door mij samengestelde top 10, ook jou snel weer in een stabieler vaarwater kan brengen.

INTERESSANT: Veel tips die ik ben tegengekomen zijn gebaseerd op symptoombestrijding. Ze lossen in wezen niets op, maar maskeren het gevoel van ongenoegen. Op de korte termijn lijkt het te helpen, echter niet voor het bevredigen van onderliggende behoeftes. Een populaire tip (hoorde ik onlangs zelfs ook op de radio) en meteen ook een goed voorbeeld van symptoombestrijding: ‘Plan meteen je volgende vakantie om hier naar toe te leven.’ Zelf ben ik hier geen fan van. Ik vind het namelijk meer klinken als een soort van overlevingsstrategie.  

Zodoende daag ik je graag uit om ook de doe-tips uit mijn top 10 die inspelen op onderliggende behoeftes, toe te passen en erachter te komen welke voor jou werken.

shallow focus photography of man wearing red polo shirt

Mijn eigen tips:

Je vitamine D gehalte op pijl houden
Van een zonnig oord naar een bewolkt Nederland is een hele overgang. Pak de zonnige momenten zo vaak mogelijk nog even mee en blijf ook na je vakantie regelmatig naar buiten gaan. Ja graag, maar wanneer? Hier een aantal goede praktische tips. Ontbijtje in de zon in de tuin, trakteer jezelf op een zonnig tussendoortje met bijvoorbeeld een lunchwandeling of gewoon een blokje om. Wacht aan de zonnige zijde van het perron op je trein. ‘File-zonnen’ in het avondzonnetje tijdens het file rijden op de terugweg naar huis.

Na afbouwen komt ook weer opbouwen.
Was jij voordat je op vakantie ging ook enkele weken bezig om naar jouw vakantie toe te leven? Werktaken afbouwen en eventueel delegeren tot je weer terug bent van vakantie. Niets geks aan toch? Draai dit om en geef jezelf als je terug bent van vakantie ook de gelegenheid je werk weer rustig op te pakken en nog even na te genieten van je vakantie. Het contrast is vaak te groot om je meteen weer met gestrekt been in het ‘werkgeweld’ te storten.

Hieronder volgt eerst nog een wetenschappelijke toelichting op de post-vakantiedip. Er wordt zelfs gesproken van een syndroom. Wil je liever meteen door naar de tips, skip deze alinea dan gerust.

Wat is die post-vakantiedip precies?

De Volkskrant schrijft: Noem het gerust een post-vakantiesyndroom, zeggen sommigen. Te definiëren als ‘een algemeen gevoel van onbehagen, veroorzaakt door de onmogelijkheid om zich na de vakantie aan te passen aan het werk’, zoals hoogleraar psychologie Humbelina Robles Ortega van de Universiteit van Grenada het eens omschreef. Het post-vakantiesyndroom heeft de volgende heuse symptomen: vermoeidheid, concentratiegebrek, prikkelbaarheid, slapeloosheid, hartkloppingen, angst, onverschilligheid en ‘een diep gevoel van leegte’, aldus Robles Ortega.

Dat is te veel eer, zegt desgevraagd hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie Michiel Kompier van de Radboud Universiteit Nijmegen. ‘Je moet oppassen ergens meteen een psychologisch probleem van te maken.’ Toen zijn groep eens alle relevante vakantiestudies op een rij zette, vond hij in elk geval geen aanwijzingen voor zo’n syndroom. Waar onderzoekers als Robles Ortega waarschijnlijk eerder op doelen, denkt Kompier, is de landing op aarde na een paar weken heerlijk flierefluiten. ‘Het is logisch dat veel mensen dan even moeten slikken. Opeens word je weer blootgesteld aan allerlei eisen en verwachtingen, en ben je dat gevoel van vrijheid kwijt. We zien vaker dat mensen zich daarom gespannen voelen voordat ze weer aan het werk gaan, of bijvoorbeeld de nacht ervoor slecht slapen.’

Bron: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/zo-bestrijdt-u-de-post-vakantiedip~b701d781/

barefoot beach blur break

Top 10 Uit je post-vakantiedip tips

Bronnen die ik heb aangeschreven zijn: De Volkskrant, Timemanagement.nl, Stichting Lentis, Loopbaanhulp.nl en Happierlife.nl.

1. Plan na terugkomst tijd om weer op te starten
(Timemangement, Koolsultancy, loopbaanhulp.nl)

“Direct na je vakantie aan de slag? Dat is geen goed idee. Die omslag is vaak te groot. Zorg dat je bij thuiskomst enkele dagen hebt om de indrukken van je vakantie te verwerken, bij te komen van je reis, rustig je koffer uit te pakken en je leven weer goed te organiseren om in de dagelijkse routine te komen.”
https://www.loopbaanhulp.nl/tips-tegen-post-vakantie-dip/

2. Bereid je voor op de terugkeer
(Stichting Lentis Maatschappelijk Ondernemen)

“Denk juist na over de terugreis wanneer je in het vliegtuig stapt! Veel mensen willen niet aan de terugreis denken totdat het moment zich aandient. Hierdoor maak je het niet makkelijker voor jezelf en ontneem je jezelf de mogelijkheid om te accepteren dat je niet eeuwig vakantie kunt vieren.
https://www.lentis.nl/probleem/post-vakantiedip/tips-tegen-een-vakantiedip/

3. Plan meerdere vakanties
(Volkskrant, Stichting Lenis, Timemanagement, nl)

“Plan meerdere korte vakanties per jaar, in plaats van één lange vakantie. Het is dan minder lastig om naar huis te gaan; de volgende vakantie is namelijk alweer over een paar maanden.” https://www.lentis.nl/probleem/post-vakantiedip/tips-tegen-een-vakantiedip/

Het voordeel van deze keuze is ook dat het contrast tussen vakantie en werkende leven minder groot is. Echter zijn er natuurlijk ook liefhebbers van dit contrast.

4. Ga thuis doen wat je op vakantie hebt gemist (Timemanagement)

Dit is voor iedereen persoonlijke dus deze alinea mag je zelf in gedachten invullen. Meteen ook een interessante check om (weer) bewust te worden wat je thuis echt leuk vindt om te doen en wat de kleine dingen zijn waar je van geniet.

flat screen television

5. Herbeleef de vakantie
(Stichting Lentis Maatschappelijk Ondernemen)

“Denk terug aan alle mooie momenten die je tijdens je vakantie hebt meegemaakt, de dingen die je zag, rook en proefde. Maak de zee groener, de zilte lucht zouter en de zon warmer. Ook als je alleen maar geniet van de gedachten, komt er serotonine vrij in de hersenen, wat een prettig gevoel geeft.”
https://www.lentis.nl/probleem/post-vakantiedip/tips-tegen-een-vakantiedip/

6. Sporten
(Stichting Lentis Maatschappelijk Ondernemen)

“Direct na je vakantie beginnen met sporten heeft veel voordelen. Je verwerkt je emoties beter, werkt de vakantiekilo’s eraf en je voelt je beter in je vel.”
https://www.lentis.nl/probleem/post-vakantiedip/tips-tegen-een-vakantiedip/

7. Doorbreek de sleur
(Stichting Lentis Maatschappelijk Ondernemen)

“Doe dingen die je enthousiasmeren en nieuwe, frisse ideeën geven. Breng variatie in je dagelijkse routine aan en doorbreek ritmes.”
https://www.lentis.nl/probleem/post-vakantiedip/tips-tegen-een-vakantiedip/

Bijvoorbeeld het integreren van kleine vakantiegewoontes in het werkende leven..

8. Blijf (kleine) vakantiegewoontes ook herhalen in het werkende leven. (Happierlife.nl en loopbaanhulp)

“Natuurlijk is je leven tijdens een vakantie anders, en vaak ook veel relaxter, dat klopt. Maar wat doe jij nog meer anders op vakantie of als je vrij bent? Iets wat je normaal niet doet, of waar je jezelf geen tijd voor gunt. Neem het simpele voorbeeld van een boek lezen. Wat dacht je van de quality time met je gezin of vrienden? Mensen van wie je houdt om je heen hebben, geeft energie. Of misschien de wandeltochten door de bergen waarbij je kunt genieten van de natuur. En wat dacht je van jezelf laten overhalen voor een ritje op de bananenboot, waardoor je alle zorgen loslaat en de grootste lol hebt.”
https://www.happierlife.nl/vakantie-dip-tips/

woman holding book

9. Give Yourself a break (Happierlife.nl)

Grote voornemens na je vakantie? “Geef jezelf een break en stel niet te hoge eisen aan jezelf. Er hoeft maar 1 dingetje mis te gaan, of waar je niet aan toe komt en je bent terug bij af. 1 ding tegelijk is meer dan genoeg om te beginnen. Ik ben een voorstander van veranderingen die je langdurig kunt volhouden, in plaats van een tijdelijke quick fix.” https://www.happierlife.nl/vakantie-dip-tips/

Wat 1 ding bijvoorbeeld kan zijn is het integreren van een vakantiegewoonte in je dagelijkse leven, zoals het blijven lezen van een goed boek of de tijd blijven nemen om lekker te eten/koken.

10. Ga bewust en creatief om met je vakantie herinneringen (Timemanagement en Koolsultancy)

Vakantiefoto’s, souvenirs ze zijn er niet voor niets. Al zijn volgens de Volkskrant dit geen wetenschappelijk onderbouwde oplossingen, pleit Timemanagement hier wel voor en hier ben ik het zelf ook mee eens. Vanuit de NLP geredeneerd denk ik dat ze wel degelijk kunnen helpen om je vakantie-vibe langer vast te houden of om het vakantiegevoel zelf weer even een beetje terug kunnen krijgen. Foto’s en souvenirs kunnen aan anker leggen in jouw onderbewuste. Hierdoor kun je, als je weer naar een bepaalde vakantiefoto kijkt of het souvenir bekijkt en het vasthoud, het stukje vakantiegevoel dat je hier bij hebt, weer even kort voelen. Meer info over ankers: https://www.mindacademy.nl/nlp/ankeren-techniek

Zelf ook ankers willen leren gebruiken? Neem vrijblijvend contact met mij op.

De ene dip is de andere niet

Heb je deze tips niet nodig omdat je ze zelf al hebt toegepast? Heb jij gewoon rustig aan gedaan en ben je wel bewust geweest van de transfer van vakantie terug naar werk? Toch last van een duidelijk merkbare dip of ‘WOG’ (werk ontwijkend gedrag) nu je weer aan het werk bent? Wellicht een goed moment om jezelf af te vragen of je nog steeds op de juiste werkplek zit. De vakantieperiode kan een goede tijd van bezinning zijn. Je bent even uit de dagelijkse raas. Bewust maar vaak ook onbewust kan dit leiden tot nieuw gedragingen en inzichten bij terugkomst. Zie het als een aanknopingspunt voor een nieuwe start, clean up of misschien zelfs een upgrade. Lastig om met je eigen radar hier een duidelijk signaal over door te krijgen? Als persoonlijke coach en loopbaancoach denk ik graag met je mee.

daeaf158-a581-4c68-8430-90917a9406e9(1)

Meer blogs van mij lezen? Blog

Koolsultancy zit ook op Facebook


Stefan Kool

Koolsultancy

coaching – inspiratie – advies
‘Je kunt meer dan je denkt’
Mob: 0645890876

Web: www.koolsultancy.nl
Fb: www.facebook.com/koolsultancy.inspiratie.voor.je.loopbaan/

cropped-logo_koolsultancy_45x45_300dpi2.png

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s